20 mai 2008

Sfinxul (Kabbala - Papus)

Templele pot fi distruse, cartile pot fi arse fara ca in felul acesta inaltele cunostinte dobandite de cei din vechime sa poata fi date uitarii. Sfinxul ramane si este de ajuns.
Simbol al Unitatii, el rezuma in sine formele cele mai stranii.
Simbol al Adevarului, el arata ratiunea tuturor greselilor in chiar contrastele sale.
Simbol al Absolutului, el manifesta Tetrada misterioasa.
Religia voastra este opera unui impostor, doar a mea vine de la Dumnezeu, raspunde evreul!
Numai religia mea este adevarata, striga crestinul fanatic!
Toate cartile voastre sunt copii ale Revelatiei noastre, spune hindusul.
Toate religiile sunt simple minciuni, nimic nu exista in afara de materie; principiile tuturor cultelor vin din contemplarea astrelor, numai stiinta este advarata,sustine savantul.

Dar Sfinxul se ridica deasupra tuturor acestor dispute, imobil, sinteza a Unitatii tuturor cultelor, a tuturor stiintelor. El arata crestinului Ingerul, Vulturul, Leul si Taurul care insotesc pe evanghelisti; evreul recunoaste in el viziunea lui Iezechil; hindusul, secretele lui Adda Nari, iar savantul descopera sub toate aceste simboluri cele patru forte elementare: magnetism, electricitate, caldura si lumina.
Nehotarat asupra caii pe care trebuie sa o urmeze in viata, omul intreaba Sfinxul si Sfinxul vorbeste:



“Priveste-ma, am cap de om in care se afla Stiinta, dupa cum indica podoabele care il decoreaza. Stiinta conduce drumul meu in viata, dar singura ea imi e de putin ajutor. Am gheare de leu la cele patru membre, sunt inarmat pentru actiune, imi fac loc la dreapta si la stanga, in fata si in spate, nimic nu rezista Curajului condus de Stiinta.
Insa aceste labe sunt atat de solide doar pentru ca sunt grefate pe soldurile mele puternice de Taur. Cand intreprind o actiune, imi urmaresc telul cu truda, cu rabdarea boului ce sapa brazda.
In momentele de slabiciune, cand descurajarea este gata sa ma napadeasca, cand capul meu nu se simte destul de tare pentru a-mi conduce fiinta, imi agit aripile mele de Vultur. Ma ridic pe taramul intuitiei, citesc in Inima Lumii secretele Vietii universale, apoi revin si imi continui opera in tacere.

.
Capul meu te sfatuieste sa stii.
Ghearele mele iti recomanda sa cutezi.
Soldurile mele te indeamna sa vrei.
Aripile mele te invata sa taci.
Urmeaza-mi cu incredere sfaturile si viata ti se va parea dreapta si frumoasa.”

Fata de om a Sfinxului vorbeste de inteligenta.
Mamelele sale de dragoste, unghiile sale de lupta.
Aripile sale sunt Credinta, Visul si Speranta
Iar soldurile Taurului munca de aici, de pe pamant.
De stii sa muncesti, sa crezi, sa iubesti, sa te aperi,
Daca de josnice nevoi nu esti inlantuit,
Daca inima-ti stie sa vrea iar spiritul tau intelege
O, Rege al Tebei, iata-te incoronat.
(Eliphas Levi)

In acest simbol al Sinxului se arata mari opozitii:
In fata; Capul (Stiinta) se opune Labelor (Curajul)
In spate: Soldurile (Munca) se opun de asemenea Labelor
Intre cele doua: Intuitia (Aripile) care le ordoneaza.
In actiune, Curajul va lucra de o maniera eficace numai daca Stiinta va ajunge sa-l conduca.
In cercetari, Curajul va fi incununat de succes numai daca se va lasa condus de Munca si de Perseverenta.
In sfarsit, excesele in Actiune sau in Studiu trebuie temperate de folosirea Imaginatiei (aripile vulturului)

Este prezenta de asemenea si o alta opozitie, cea dintre partea de sus si partea de jos armonizate de catre mijloc
Sus isi au lacasul Stiinta si Imaginatia, jos Practica – Practica in Stiinta (labele din fata) Practica in Imaginatie (labele din spate)
Teoria trebuie sa domine si sa conduca intotdeauna Practica, caci numai asa pot fi descoperite Adevarurile naturii; nici Teorie fara Practica, nici Practica fara Teorie. Nici Practica, nici Teorie fara Munca; iata ce vrea sa ne spuna Sfinxul.