9 feb. 2008

Iubirea a spus ... (RUMI 1207-1273)

Subscriu total la ceea ce spune Simona Trandafir in scurta sa prefata la volumul de poezii "Iubirea a spus ... " Subscriu pentru ca am simtit exact ceea ce descrie. Daca acum 3 ani, cand am luat cartea, imi spuneam: "Da sunt frumoase versurile" si intelegeam ce vrea sa comunice, acum am trait sentimente deosebite la lectura versurilor. Este o intelegere a lor nu cu mintea ci cu inima. M-am indragostit de poezia lui Rumi si cartea este plina de hirtiute puse ca semn al preferintelor mele. Imi place asa de mult incat am creat slide-show cu doua din poeziile sale si, cand inspiratia va veni, voi mai face si altele.


Versurile alese
Acest volum cuprinde selectii din poeziile lui Rumi. Sunt aici adunate gandurile care i-au infrumusetat viziunile si aspiratiile, ca si exclamatiile de fericire sau suspinul extatic al iluminarii. De aceea, doar unele poezii sunt redate in intregime. In general m-am oprit la acele fragmente pe care le-am simtit venind din momentele sale de extaz si care vorbesc direct inimii pure.
O poveste veche spune ca un om foarte credincios nu a mai avut intr-o zi timp sa ajunga la locul in care se savarseau ritualurile. Ramas singur acasa si nestiind cum sa se roage, i-a spus in inima sa lui Dumnezeu: "Doamne, iarta-ma, dar nu stiu nici o rugaciune, Am sa spun insa literele alfabetului, iar Tu, stiind ca Tie iti vorbesc, construieste din ele cea mai frumoasa rugaciune" Dumnezeu l-a auzit, i-a simtit iubirea adevarata si, in timp ce el spunea simplu doar literele alfabetului care se derulau in ritmul dorului sau, i-a daruit cea mai inalta Gratie a sa.
Am reunit versurile lui Rumi urmand ordinea alfabetului, scara sacra a cuvintelor si astfel toate impreuna vor fi o singura poezie de iubire.
"Am venit sa stralucesc" a spus Rumi, iar cand citesti versurile lui uiti de limitarile pe care le ai, iar ochii invata sa priveasca doar catre in sus. Nu mai ramane nici un singur strop al inimii tale care sa nu vibreze de fericirea trezirii la realitatea celei mai profunde frumuseti, nu mai esti omul obisnuit al unui orizont marginit, ci scanteia vie a celui care isi recunoaste intelepciunea. Exalta fericirea trairilor mistice si fruntea ti se apropie calda de pamant ... "Sunt mii de feluri de a saruta pamantul" - spune el, dar sarutul sufletului il transforma in stea deschizand poarta zborului. Poezia lui nu este pentru minte, ea este respiratia vietii care intr-o clipa de adevar te duce la intalnirea cu tine insuti. Poezia lui Rumi iti trezeste sufletul. Este plina de pasiunea iubirii nelimitate, adanci si curate. Vorbeste despre bucuria iubirii, despre imbratisarea dragostei, suferinta separarii de Cel Mult Iubit, jocurile nebunesti ale cautarii, ratacirile si reintoarcerile sufletului, sacrificiu si daruire, umilinta si inaltare.
Cei care au fost chiar o singura data indragostiti, pe pamant sau in cer, se vor putea apropia mai mult de adevarul versurilor sale.
Ca sa intelegi poezia lui Rumi trebuie sa te arunci in oceanul iubirii lui Dumnezeu. Frumusetea secretului rezida in taina lui. Fiecare petala inflorita a bobocului de trandafir ofera o frumusete diferita, un parfum diferit. Pentru a merita iubirea, trebuie sa fii o privighetoare. Totul este pentru a iubi. Cel care-l iubeste pe adoratorul lui Dumnezeu, devine un adorator al lui Dumnezeu.
Simona Trandafir